امروز : پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه مرکز رشد

تاریخچه مرکز رشد صنعت آب و برق

 سابقه راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی به سال 1386 و اخذ مجوز پارک علم و فناوری صنعت آب و برق به عنوان نخستین پارک وابسته به صنعت در ایران از وزارت علوم توسط موسسه مطالعات و آموزش مدیریت وزارت نیرو باز می‌گردد؛ لیکن این فرآیند با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه گردید و با اعطای مجوز راه‌انداری مرکز رشد از سوی وزارت علوم و واگذاری مسوولیت راه‌اندازی آن به پژوهشگاه نیرو در سال 1392 کار ادامه یافت.

سرانجام در تیرماه 1392 رییس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی از سوی ریاست پژوهشگاه نیرو منصوب و این مرکز کار خود را به طور رسمی آغاز نمود. در راستای برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، موافقت اصولی ایجاد پارک فناوری برق و انرژی در سال 1393 از وزرات علوم، تحقیقات و فناوری اخذ گردید که خود موفقیت بزرگی برای وزارت نیرو و صنعت برق کشور به حساب می‌آید.

شبکه مراکز رشد

با توجه به گستردگی صنعت آب و برق در سراسر کشور و همچنین برخورداری همه استان‌ها از ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه افتصادی و خلق ثروت بر مبنای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و بویژه حضور دانش‌آموختگان و اعضاء هیأت علمی در سراسر کشور، شکل‌گیری شبکه مراکز رشد بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و همچنین ظرفیت نیروی انسانی هر استان در دستور کار مرکز رشد واحدهای قناور صنعت آب و برق قرار دارد. بر این‌ اساس، با مطالعه زمینه‌های توسعه فناوری در هر کدام از مناطق کشور و با همکاری سازمان‌ها و نهادهای محلی، نسبت‌ به راه‌اندازی مرکز رشد تحت نظر مرکز رشد واحدهای فناور صنعت آب و برق اقدام خواهد شد تا با ایجاد زمینه مناسب برای همکاری میان دانشگاه و صنعت از ایجاد و توسعه شرکتهای دانش‌بنیان در استان حمایت و بدین ترتیب ضمن رفع مسائل و مشکلات صنعت آب و برق در سطح منطقه، باعث ایجاد اشتغال پایدار و دانش‌محور گردد.

مرکز رشد شعبه فارس

از ابتدای سال 1400، با الحاق مجتمع های آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق به پژوهشگاه نیرو ، شعبات مرکز رشد نیرو در این مجتمع ها راه اندازی گردید و به زودی آمادگی جذب و پذیرش واحدهای فناور هر منطقه را خواهند داشت. ساختمان شماره 2 مجتمع آموزشی و پژوهشی فارس واقع در شیراز- بلوار امیرکبیر- خیابان توانیر نیز به عنوان مرکز رشد صنعت آب و برق- شعبه فارس درنظر گرفته شده و آماده جذب، پذیرش و ارائه خدمات به واحدهای فناور در حوزه آب و برق می باشد.

بالا